כמה כללים לתכנן משרדים

בבואנו לתכנן משרדים יש מספר נקודות יסוד מהן כדאי להתחיל.

הכנו לכם 10 נקודות למחשבה:

  1. הכינו רשימה של מספר העובדים המצוי והרצוי (כלומר אם יש תכנון להגדיל את המשרד בזמן הקרוב, כדאי לקחת את זה בחשבון ולתכנן מקום עבוד עובדים עתידיים). הרשימה צריכה לכלול את כל בעלי התפקידים והדרישות הרלבנטיות. אם החלקוה לחדרים ברורה אפשר לרשום רשימת חדרים ובכל חדר מי בעלי התפקיד. כמובן צריך לקחת בחשבון את הגדלים הקיימים. אם החדרים קטנים 8-9 מ"ר אפשר להושיב בהם מקסימום שני אנשים. אם רוצים להושיב יותר אנשים במשבצת שטח, כדאי ללכת לפתרון של איחוד חדרים או "OPEN SPACE".הכינו ברשימה גם חללי שירות כמו מעבדה, חדר ישיבות, מטבחון, שירותים, דלפק קבלה וכיוב'.
  2. חשוב לתכנן דלפק קבלה שיהיה מקום למנהלת משרד, להמתנה, למדפסת ועוד. דלפק קבלה הכרחי כמעט בכל משרד. צריך לתכנן כמה אנשים ישבו בו ולתכנן מספיק מקום אחסון, מקום למחשב ועבודה רציפה. כדאי לחצוץ חלקית בין עמדת העבודה למעבר, אחרת מאוד קשה ליושב בעמדה להתרכז בעבודה שוטפת.
  3. כדאי לוודא שיש 6 שקעים ושקעי תקשורת לכל עמדת עבודה. בחדר של 8 מ"ר ניתן למקם בצד אחד של הקיר, בחדר גדול יותר כדאי שיהיו שקעים משני הצדדים. בכל מקרה עדיף שתהיה תכנית אדריכלית וכך יהיה ניתן למקם את השקעים בצורה מדוייקת ומיטבית. אם עברתם למקום קיים ויש קושי להעביר נקודות חשמל, ניתן על פי רוב למקם תעלת אצבע מתחת לשולחן ולהעביר את השקעים למיקום הרצוי.
  4. איכות אדריכלית: חפשו למקסם את תחושת האור הטבעי במשרדים. אם יש צד אחד החשוף לחוץ, נסו לנצל אותו עד תום. אם סגרתם קיר שמסתיר את האור הטבעי כנראה שאתם עושים משהו שגוי. המחיצות בחדר יכולות להיות שקופות או מזכוכית חלבית כדי להעביר אור טבעי לשאר החדרים. כדאי לתת לאיש מקצוע לתכנן את סידור החדרים כך שמקסימום עובדים ייהנו מאור טבעי. הסתכלו בנתונים הטובים של המשרד הקיים ונסו להעצים אותם.
  5. ריצוף. פעם היה נהוג להשתמש בשטיחים מקיר לקיר. היום רווח שימוש בפרקט שהוא חומר די בולע מבחינה אקוסטית (אמנם פחות משטיח) והרבה יותר קל לתחזוקה. פרקט סינטטתי מאיכות טובה מומלץ גם ברמת המראה וגם בתחזוקה. יש גם משרדים עם רצפת בטון, אבל אז מומלץ לתת מענה אקוסטי אחר, למשל על קירות (למשל בחיפויי קיר מעניינים) כדי למנוע הדהוד במשרדים.
  6. עיצוב: גם אם אין הרבה תקציב, תשקיעו בכניסה למשרדים ובחלל הציבורי. זאת האמירה שלכם החוצה, וזה הדבר הראשון שתראו בבוקר בבואכם לעבודה. אפשר לייצר פתרונות יפים במינימום תקציב. למשל חיפוי קיר במדבקות ענק עם תמונות מעוררות השראה, משפטים, לוגו החברה וכד'. כדאי לתת דגש על צמחייה, פינות רכות לישיבה, וכל מה שנותן תחושה טובה לעובדים.
  7. מטבח: במשרד של עד 100 מ' כדאי למקם את המטבחון בתוך ארון ולא בתוך חדר נפרד, כי אנו גוזלים שטח יקר שיכול להיות עמדת עבודה. יש לקחת בחשבון אם יש צורך במקרר בינוני (למשל במקרה בו העובדים מביאים אוכל מהבית) כי אז מיניבר לא יספיק. יש להשאיר נקודות חשמל מעל משטח העבודה לאביזרים כמו קומקום, מכונת קפה וכד'. במשרד קטן יש לאפשר פינת ישיבה מינימלית. למשל דלפק ישיבה גבוה לא יתפוס הרבה מקום. במשרד גדול יותר אפשר לתכנן פינות ישיבה במטבח או לידו. כדאי לחשוב על דלפק עבודה מינימלי להכנת אוכל, חיתוך סלט וכד' למי שמביא אוכל מהבית. כדאי להפריד בין אזור העבודה לאזור המטבח כך שלא תהיה הפרעה לעובדים.
  8. תאורה. חשוב מאוד לתת תאורה מתאימה למשרדים. אם יש נורות ישנות וצהצהבות להחליף. בדרך כלל זה לא מסובך להשתלב עם אריחי התקרה הקיימים. גופי תאורה מ"לד" יחסכו גם בצריכת החשמל. לתת גוון אור לא קר מדיי ואפילו לנסות כמה אופציות בתקרה לפני שמחליטים לרשת את כל המשרד בתאורה חדשה. באיזורים הציבוריים נסו להכניס גופי תאורה מעוצבים יותר עם אופי. לשמל מעל דלפק הקבלה או במטבח, מעל פינת המתנה.
  9. ריהוט: חשוב להשקיע בכסאות נוחים, שולחנות מרווחים ואחסון מתאים. צריך לספק בכל חדר גם אחסון משני לפי דרישות החברה. הכי חשוב בעמדות עבודה שלא יהיה עומס ויזואלי של ניירת וכד' שמפריע לריכוז. חברות המתמחות בריהוט משרדי ידעו להתאים ריהוט על פי תקציב, אם תדעו להגיע עם תכנית ומידות מדוייקות של כל חדר. באיזור OPEN SPACE  יש  לתכנן פינות עבודה נאות לפי מה שאפשרי בחדר ובצורה שלא תרגיש "דחוסה" מדיי. חשוב להדגיש שבמיוחד בחדר אחד חשוב לשמור על קו עיצובי אחיד ולא לערבב בין סוגי ריהוט. עדיף לשמור על קו עיצובי אחד גם בכל חדרי המשרד. אם יש ריהוט שעברתם איתו ממשרד קודם, עדיף לנסות לרכוש ריהוט דומה ולא לערבב בין שני סוגי ריהוט. צריך לזכור שהמראה הויזואלי של המשרד מעידים משהו על פני החברה.
  10. חדר שירותים: אם החדר בתחומי המשרד שלכם וגם אם משותף לכמה משרדים, תדאגו שיהיה אסתטי ונקי. אפשר להחליף כיור ושיש בעלות לא גבוהה, לאבזר בעציצי נוי ותאורה טובה, לדאוג למראה גדולה ולא דהויה. אם יש צורך במקלחון (עובדה גדולה והולכת היא שהרבה אנשים מגיעים לעבודה עם אופניים וזקוקים למקלחת אחרי הרכיבה) נסו לברר מראש היתכנות של הוספת מקלחת באיזור השירותים. אל תשכחו לתכנן ספסל ישיב ומקום לתליית בגדים בתחום חדר המקלחת.

לסיכום:

אנו מבלים את רוב שעות היום במשרד. על כן חשוב לתכנן אותו בצורה מיטבית גם במגבלת זמן. להשקיע בעיצוב נעים ולהכניס גם משהו מה"אני מאמין" של החברה בעיצוב. אלה הם פני החברה וזהו השדר החשוב שאנחנו נותנים לעובדים. שהחברה משקיעה ומטפחת, ודואגת לכל אחד למקום עבודה נח שלוקח בחשבון את הצרכים של העובדים עד כמה שניתן.

רוצים לקבל טיפים שווים, כתבות והמלצות בלעדיות של צוות האדריכלים שלנו ?

הירשמו לניוזלטר שלנו עכשיו!